Bagaimana Cara Untuk Meminta Maaf

Ada satu tajuk lagu, “Sorry seems to be the hardest word…”

Ada di antara kita yang mungkin berkata, susah apanya nak minta maaf. Minta maaf je lah. :)

Ketika saya ingin menulis post ini pun sebenarnya banyak kali saya fikir. Perlu ke nak tulis? Macam semua orang tahu je.

Suprisingly not.

Atau kadang-kadang, kita tahu bagaimana untuk minta maaf dan sering meminta maaf. Tetapi ketika di mana maaf itu betul-betul diperlukan, kita tiba-tiba jadi tak tahu.

Kita beat around the bushes. Kita justify tindakan kita. Kita bagi excuse. Kita cakap “Tapi… “, atau kita cakap “Ingatkan…”

At the end, mulut kita melontarkan terlalu banyak perkataan yang sebenarnya unnecessary (dan mungkin menambah masalah), semata-mata untuk mengelak dari menyebut perkataan maaf itu.

Pertamanya, kita kena tahu kenapa kita gemar sangat dengan perkataan “Tapi” atau “Ingatkan” tu. Mungkin dalam diri kita ada sedikit ego. Sedikit je. Tak banyak. :)

Pertama, kita perlu tahu beza antara maruah dan ego.

Kita tak perlu minta maaf apabila kita menjaga maruah kita.

Tetapi bila kita menjaga ego kita, itu yang biasanya bermasalah.

Sebenarnya ego ni tak akan bawa kita ke mana. Biasanya kalau kita dah terfikir, eh kalaulah aku buat begini dan begitu tadi, kan lebih baik. Biasanya itu menunjukkan yang kalau kita nak minta maaf tu pun dah boleh.

Baiklah, without further ado. Mari saya tunjukkan cara minta maaf.

Beritahulah kepada orang yang kita ingin minta maaf tu, “Saya minta maaf ya sebab … ” Noktah. Senang aja.

Kalau nak minta maaf tetapi cover line sikit, ya lah. Sebab nak minta maaf dengan jelas segan (walaupun itu yang terbaik), gunalah ayat “Oh ye ke… Saya minta maaf lah ya…”

Kalau ada benda yang paling tak berguna sekali di dunia, ego adalah benda tu.

Cuba kita fikirkan. Ego bukanlah maruah. Ego semata-mata untuk buat kita rasa seronok di dunia sahaja sebenarnya.

Apa ya kegunaan ego ni jika ada? :)

Sabri

Leave a Comment.