Sabri.me, Inside Out

A-Type Geek, All Around Family Man

Category: Mia Family (Page 2 of 3)

Doa Seorang Anak

Saat ini saya sedang berada di sisi katil emak. Emak baru lepas menjalani pembedahan membuang kelenjar tiroidnya. Malam ini dan malam besok saya akan menemani emak di hospital.

Dalam hidup keluarga kami, emak adalah tonggaknya. Ayah selalu dimanjakan tok, jadi ayah mempunyai semangat yang rendah sedikit. Tetapi tidak emak. Jika perlu berenang tujuh lautan sekalipun supaya anak-anaknya pandai, saya yakin beliau akan melakukannya.

Dulu emak bangun jam empat pagi setiap hari untuk membuat nasi lemak. Selepas itu jam 8 hingga 5 beliau akan pejabat. Pulang dari pejabat beliau akan memasak Dan menyediakan bahan-bahan untuk membuat nasi lemak keesokan harinya. Begitulah setianya emak kepada ayah Dan dedikasi emak kepada keluarga.

Saya tidak bercadang untuk hidup Dalam kehidupan yang telah emak lalui. Saya tahu saya mungkin tidak setabah emak. Namun, saya sangat bersyukur jika dikurniakan seorang isteri setabah dan sesetia emak. Ada perempuan yang tidak sanggup pun mendengar kisah emak kerana sangkakan saya mahu hidup begitu. Semoga saya dijauhkan Dari perempuan demikian.

Apabila emak sihat, emak dirasakan seperti boleh membengkokkan besi dengan semangatnya sahaja. Namun apabila emak terlantar, semangatnya sirna. Hati saya dirundung sayu. Saya hanya mampu menggosok tangan emak memberi kekuatan sambil berdoa kepada Tuhan agar Dia cepat-cepat mengembalikan kekuatan dan kesihatan emak.

Saya mungkin tidak mampu memanjakan emak seperti mana emak memanjakan saya. Maafkan ayie mak. Tetapi ayie harap mak boleh merasai kehadiran ayie, tabah dan cepat pulih. Ayie harap sebagaimana emak mengajar kami menahan sakit supaya cepat pulih, emak juga dapat lakukan.

Dalam tempoh 2 tahun ini, saya lebih rapat dengan emak dan keluarga. Setiap bulan saya akan pulang ke kampung, adakalanya beberapa kali. Saya juga dapat merasakan kehangatan dan kemesraan berada bersama keluaga itu.

Ia tidak selalunya begitu. 3 tahun lepas saya diberi amaran pertama. Emak dimasukkan ke hospital kerana denggi yang kronik. Saya sangkakan emak demam biasa sahaja, biasanya emak masih boleh bekerja kuat. Itu pengalaman pertama saya melihat emak terlantar.

Walaupun telah pernah menonton tv, membaca buku motivasi mengenainya sebelum ini, perasaan apabila melihat sendiri kesakitan emak tidak apa yang dapat menyediakan saya untuk menghadapinya. Namun Tuhan masih sayangkan kami sekeluarga. Emak pulih dalam masa hampir sebulan.

Saya yang terpana ketika emak sakit rupanya cuma insaf sekejap. Setelah beberapa bulan, saya renggang semula.

Setahun selepas itu saya diberi amaran kedua. Hubungan cinta yang saya bina selama 3 tahun lebih sebelum itu musnah tanpa kerelaan saya. Emak dan keluarga saya menjadi sumber kekuatan saya untuk meneruskan perjuangan hidup.

Sejak itu saya benar-benar insaf. Saya menjadi lebih rapat dengan keluarga dan emak. Benar-benar rapat. Di dalam hati saya, saya sering mengesyaki yang hikmah disebalik perpisahan saya sebenarnya adalah kerana Allah mahu saya lebih menghargai dan rapat dengan keluara. Message understood ya Allah.

Walaupun saya tidak suka mengorbankan mana-mana orang yang saya sayang untuk orang lain yang saya sayang, saya tidak percaya pada konsep begitu. Saya percaya we can have our cake and eat it too. Namun dalam kes ini jika itulah sebabnya maka saya redha. It’s painful but well worth it.

Namun 2 tahun selepas itu, emak ke hospital lagi. Sekarang. Saya rasa Allah mahu memberitahu saya bukanlah saya berpisah kerana Allah mahu saya memahami kepentingan keluarga. Bertemu dan berpisah adalah kehendak dan akibat dari perbuatan manusia. Sebaliknya Dia mahu memberi saya peluang berbakti kepada emak dan supaya emak dapat merasakan kasih sayang anaknya pula tanpa perlu ada sad ending. 🙂

Saya yakin emak akan pulih. Dari saya mula menulis sehingga apabila saya habis ini, ukuran darah emak sudah dua kali diambil (pkl 10 & 12 mlm. Nurse ini pun, tidak ada masa lainkah. Emak nak tidur, emak makin pening jika tidurnya diganggu).

Tekanan darah emak normal. Cuma emak kerap terbangun. Satu sebab nurse sering menggangu tidur emak. Namun selepas ini Nurse tadi mengatakan waktu ubat seterusnya adalah jam 8 pagi. Saya harap emak dapat tidur dengan dengan aman dan nyenyak selepas ini.

Ya Allah, kuatkanlah semangat emak menghadapi ujianMu dan pulihkanlah kesihatannya semula secepat mungkin. Engkaulah yang maha pengampun lagi maha penyayang.

Pesanan Untuk Adik – Before You Jump Into Business

Apabila ditanya kepada Ummar beliau mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang apa dan apa cita-citanya, beliau mengatakan beliau ingin menjadi ahli perniagaan (tengoklah, inspirasi dari siapa tu? hehe.. See, I gave good examples to my siblings kan). Apabila beliau berkata demikian, ada beberapa nasihat yang ingin saya berikan kepada sesiapa yang ingin menjadi ahli perniagaan. Bukan sahaja untuk Ummar, tetapi untuk sesiapa sahaja yang mempunyai matlamat yang sama.

Tujuan Menjadi Usahawan

Jika anda ingin menjadi usahawan semata-mata kerana anda ingin cepat kaya, atau kerana anda sukakan wang, saya nasihatkan lebih baik anda jangan jadi usahawan lagi. Anda belum layak kerana anda tidak matang. Tidak kiralah umur anda berapa, saya lihat terlalu banyak contoh usahawan tua yang gagal dan masih belum menyedari hakikat ini.

Biar saya kongsi kepada anda tujuan yang akan membantu anda menjadi usahawan yang berjaya:

Biasanya usahawan yang berjaya mempunyai misi yang tersendiri. Wang dan keuntungan adalah fokus penting, tetapi bukan fokus utama yang paling penting. Sebagai contoh, Bill Gates memulakan Microsoft bukanlah semata-mata kerana beliau mahu kaya, tetapi kerana beliau “asyik” dan passionate dalam bidang pembangunan perisian untuk software. Begitu juga Michael Dell, Jeff Bezos dan Tony Fernandez, sekadar menyebut beberapa nama.

Mereka mempunyai satu passion yang amat kuat dalam satu bidang yang mendorong mereka untuk menjadi yang terbaik dalam satu-satu bidang itu. Apabila mereka menjadi yang terbaik dalam satu-satu bidang itu, wang akan datang dengan sendirinya. Bagi anda yang masih belum menjumpai passion anda, bagaimana untuk anda tahu anda sesuai untuk jadi usahawan atau tidak?

Lihat begini. Adakah anda passionate menjual? Adakah anda seronok berurus niaga? Adakah anda seronok melihat produk anda menjual? Adakah anda gembira apabila anda dapat peluang menjual sesuatu kepada orang ramai?

Jika anda ada passion dalam bidang jualan, anda layak untuk menjadi usahawan. Anda cuma tinggal perlu cari passion yang satu lagi sahaja untuk menentukan anda perlu jadi usahawan dalam bidang apa.

Jika anda belum ada passion untuk menjual? Jauhilah keusahawanan. Anda hanya akan menyusahkan diri anda sendiri. Jika anda masih kepingin untuk menjadi usahawan, pupuk dulu minat dan passion anda. Mulakan kecil-kecilan. Tanamkan sifat suka menjual. Tawarkan diri secara sukarela membantu rakan anda yang berniaga untuk menjual.

Bidang Yang Perlu Ambil di Universiti

Jangan ambil Pengurusan Perniagaan. Anda akan didedahkan dengan terlalu banyak teori yang akan membahayakan fikiran dan pemahaman anda terhadap perniagaan. Pengurusan perniagaan boleh dipelajari secara sampingan. Nasihat saya ambil bidang yang akan memberi anda satu “skill” dan kemahiran berfikir secara analitis. Cadangan saya, Teknologi Maklumat, Kejuruteraan (jika mampu), Undang-undang, Kewangan atau Perakaunan (pilihan terakhir~sebab sekarang ambil ACCA pun dah mencukupi).

Di samping subjek-subjek ini, pastikan anda turut mengambil beberapa subjek pengurusan dan kewangan sebagai minor jika boleh. Jika tidak boleh ambil dua atau tiga subjek berkaitan pemasaran, kewangan atau pengurusan sebagai sampingan. Ini biasanya sudah mencukupi.

Perniagaan adalah skill. Anda tidak akan mendapatnya di dalam dewan kuliah. Jadi tak perlu bazirkan 3-4 tahun anda di sana. Tetapi anda perlu mendapatkan ijazah yang dihormati. Itu passport yang akan memudahkan kerja anda di kemudian hari.

Belajar Menjual Seawal Mungkin

Belajarlah menjual. Saya mula menjual sejak saya darjah 2 dan mula menguruskan gerai saya sendiri ketika saya di Tingkatan 1. Saya juga bekerja sementara menunggu keputusan SPM selama sebulan setengah sebagai salesman hardcore. Hidup saya memang terdedah dalam suasana jualan.

Untuk adik saya, Ummar pendedahan beliau kepada suasana menjual amat kurang. Jual minyak (mengorat) bolehlah dia tu. Jadi saya bercadang ketika beliau menunggu keputusan SPMnya nanti saya akan hantar beliau ke Miri untuk menjaga booth saya di sana. Walaupun sekejap tetapi setiap pengalaman menjual itu adalah berharga.

Lebih berharga lagi jika pengalaman menjual itu datang dalam situasi yang tidak selesa. Ini akan memaksa mereka untuk keluar dari zon selesa (comfort zone) mereka.

Bagi anda yang lain, cuba cari pengalaman menjual. Jika anda telah bekerja, tidak ada pengalaman menjual, jadilah penjual sukarela menjual di kedai-kedai milik rakan anda pada hujung minggu.

Jika anda ingin memulakan perniagaan tanpa pernah menjual, hmm… Anda cuba dulu. 2 tahun dari sekarang beritahu saya semula sama ada anda menyesal atau tidak, tidak mahu dengar nasihat saya.

MLM (Multi Level Marketing)

Haa… Satu tajuk yang menarik. Sesiapa yang ingin kaya, atau mahu menjadi usahawan tidak dapat tidak pada satu peringkat hidup akan terbabit dengan MLM. Nasib saya baik sedikit, sebab sejak kecil saya didedahkan dengan perniagaan milik sendiri jadi bila MLM datang saya tak nampak kepentingan menyertainya. Jadi saya tidak menyertainya. Nasihat saya, carilah perniagaan lain. Tidak perlulah sertai MLM. Cari pengalaman menjual dengan cara lain.

Having said that, biasanya MLM merupakan pengalaman pertama seseorang itu belajar menjual. Disebabkan biasanya kita diajak oleh rakan-rakan kita, kita selalu terperangkap. Ini nasihat saya kepada Ummar;

  1. Jika boleh elakkan dari menyertai MLM ataupun apa-apa yang sejenis dengannya
  2. Tetapi kalau degil juga tak nak dengar cakap abang, nak masuk-masuklah. Tetapi gunakan duit sendiri dan jangan gunakan duit emak atau duit kawan. Wajib. Pastikan juga duit tu tak kisah “hangus”. Sebab duit tu pasti akan hangus. Memang confirm. Kalau abang tahu Ummar minta duit dengan emak, kakak atau sesiapa pun sebab untuk masuk MLM, abang akan pastikan Ummar jadi hamba seumur hidup kat ruma tu. Mark my word. Kalau tak ada duit, jangan menggatal nak join.
  3. Tak perlu nak promote kepada emak atau kakak atau Ummairah atau Cho. Kalau nak promote kepada kawan, pastikan yuran nak join tu tak lebih dari RM 100. Kalau lebih dari tu, pergi cari orang yang tak dikenali. Percayalah, Ummar akan berterima kasih nanti kat abang. (kalau Ummar hasut sesiapa dari family kita untuk join MLM, abang memang pasti akan hempuk Ummar dan pastikan setiap sen dipulangkan. Try lah)
  4. Satu-satunya tujuan untuk join MLM adalah untuk belajar menjual (ada cara lain, tapi nak sangat join tadi siapa suruh)
  5. Tujuan utama masuk universiti adalah untuk mendapatkan ijazah. Bukan untuk mendapat wang. Jadi prioriti untuk MLM jatuh tahap keseribu. (jumpa abang personally untuk bincang kalau Ummar dah termasuk MLM waktu di universiti. Kita akan lihat macam mana Ummar boleh minimize loss. Rugi tetap rugi, just macam mana nak kurangkan)
  6. Bila dah stop buat MLM tu, belajar dari kesilapan. Jangan join lagi.

Rasanya itu sahaja dari saya. Ini sebelum seseorang tu menjadi usahawan. Nanti saya akan tuliskan pula bagaimana untuk memulakan langkah pertama sebagai usahawan.

Sabri
Passionate Entrepreneur

Tahniah Ummairah! :)

Ummairah bertanggungjawab membuatkan emak bangun sangat awal pada hari pertama UPSR.

Ummairah bertanggungjawab membuatkan emak tidak selera makan dan tidur awal pada malam hari pertama UPSR setelah memberitahu emak beliau ada 8 salah dalam kertas pemahaman UPSR.

Ummairah juga menyebabkan abang dan kakaknya bersekongkol menipunya dengan mengatakan beliau ada 8 salah, sedangkan sebenarnya 9 (supaya motivasi dia tak down)

Ummairah juga telah terselamat dari pergi ke sekolah di Permatang Badak dengan bas Bee Huat (ancaman ayah kalau tak dapat 5A)

Mujur abangnya tidak berada di Malaysia ketika ini, jika tidak pasti dihujani dengan panggilan-panggilan telefon meminta hadiah. Hmm, hadiah apa yang mahu diberi kepada Ummairah ini ya? (Bagus 2 kali sebab hadiah kat sini murah! hehe..)

Hadiah apa ya untuk Ummairah?

  1. Anak patung? (Ummairah dah besar)
  2. Buku (buku lagi! Ummairah dah bosan. Faham2, sudah selalu beli buku, Ummairah mesti mahukan sesuatu yang lebih up lagi untuk ini. ~Dia high taste!)
  3. Helikopter control (hehe… ini hadiah supaya abang dia boleh tumpang ni)
  4. Ah, nantilah fikirkan waktu jalan-jalan di Beijing Lu.

Apapun, congratz Ummairah yang selalu kena ejek dengan adik-beradiknya. You have overcome all the odds, you prove you are no longer the ugly ducklings but has transformed into a beautiful swan (yang hitam sikit) :p

Ummairah

p/s”: Orang di China ini bekerja sangat awal. Pukul 8 jalan sudah bising (weekend) dan kurier sudah mengetuk pintu bilik. Housekeeping pun datang pukul 8. Mereka sangat rajin.

What I Am Most Grateful For on Hari Raya

1. I am grateful for the adequate sleep that I had the night before.

2. I am grateful every member of my family is in the house.

3. I am grateful my mom ironed all our Raya dresses. (my siblings iron their’s back because they are not satisfied- I don’t care 😉  )

4. I am grateful my parents are still healthy and very much alive.

5. I am grateful for all the noises we make in the morning. (Our house is unique, after Ummar, Sabriza & me went to further our study, our neighbours told my mum our house was unusually quiet)

6. I am grateful we all have new Raya Baju Melayu & Baju Kurung & family’s samping to wear.

7. I am grateful to hear the Takbir in the air.

8. I am grateful we have water to take shower.

9. I am grateful that we have 3 car going in different directions. My dad, My Mom & my sisters, me & my brother.

10. I am grateful I have an understanding younger brother.

11. I am grateful my tuk still cook tasty meal (although K. Ana manage to spoil the recipe somewhat)

12. I am grateful I can still eat real Ketupat, Lemang & Rendang.

13. I am grateful I can still eat beef, and drinks sweet syrup.

14. I am grateful I still have uncles & aunties and visiting them make me realise and learn something about life.

15. I am grateful I can do a small favor to them and they appreciate it.

16. I am grateful one of my uncle is recovering well from stroke.

17. I am grateful my car is good enough to be used for our balik kampung journey.

18. I am grateful my grandmother is still alive.

19. I am grateful for the family members that I have. My own family and our extended family. We have different ideologies and different beliefs, but each of them teach me something that I cherish and make me realize how valuable the experience is.

I am grateful for the joyous Raya that I have.

Sabri

Awesomeness Update

17 July:

I went to Ipoh. (No I did not go earlier as planned). I have completed my clearance form, but there are a few more paper works need to be submitted and red tape busted.

20-24 July:

A super productive week.

23 July:

Fun night. Mindvalley held its “bring your friend so that we can impress & hire” session at one of the coolest rooftop cafe in KL. Met a lot of interesting people.

26 July

Will go back to Ipoh, complete the paperwork and hopefully this time no idiotic pencil pusher stand in my way.

I like to write more but as you can see, life is super hectic right now. But it is fun and challenging. So no sweat. I will write more once I can organize my thought proper.

Ciao!

Wanted : An Adik Angkat for July Till October

I am writing this post while lying on my bed. Obviously I am not using a computer, so my apology if it’s shorter than usual. Suddenly feel like in the mood to jot down something.

ANECDOTE ONE

I spoke to my sister tonight for about 17 minutes (spending RM 17 in the process). It’s ironic actually. We talked a lot on the phone and she is more than willing to call me while she is in the UK. But I betcha, when she is in Malaysia, she will not call me even once although it is far cheaper. She will be busy shopping, gossipping and what not with her buddies.

So in anticipation for Sabriza’s homecoming this July, there will be one empty slot for someone else to be my ‘sister’. Anybody is looking for a charming and kind hearted ‘abang angkat’? 😉

Kindly leave your phone number in the comment section.

ANECDOTE TWO

My sister made me realize that a lot of people did not have a good conversational skill. Here’s a tip.

When speaking with someone you did not know well enough, but would like to strike a good rapport with him or her, always treat the conversation as a ping pong game.

Always ask open ended questions and when answering a questions, always counter questions the person. Never let them feel like they are interogating you. Do not give a conclusive answer, instead answer just enough so that the other person can pick on the answer and asked another questions.

This is true and applicable in real conversations, emails or even SMS.

You will start to notice how easy it is to have a good and enjoyable conversation with more people. 😉

Bahana Kanak-Kanak Menonton Drama Indonesia

Ini Kisah Benar dalam Ujian Pertengahan Tahun baru-baru ini. Nama tidak dirahsiakan.

1. Harga satu _________________ beras adalah RM 2.50

A. gantang
B. sudu
C. guni
D. butir

UMMAIRAH: Hmm… Sebutir beras takkan mahal sangat, pangkah. Sesudu beras mungkin. Seguni beras puluh-puluh ringgit, pangkah. Gantang? Haha, cikgu salah eja ni. Patut eja ganteng macam dalam tv, ada ke gantang, pangkah. Jawapan Ummairah: B.

Ya Allah Ya Tuhanku. Selamatkanlah Adikku ini dan juga orang-orang lain yang tidak tahu gantang tu macam mana. 🙂

Untuk pengetahuan mereka yang tidak tahu, gantang dan ganteng adalah dua perkara berbeza dan bukan salah eja.

Ganteng adalah seperti berikut:

Jejaka Ganteng

Jejaka Ganteng

Gantang macam mana pulak?

Google sendiri! 🙂

Lelaki Ganteng,

Sabri

Page 2 of 3

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén